
How We Made 100,000 Transparency News And
Anti-Corruption Sites With One Linux
Computer

Partisan Silicon Valley and Hollywood
controlled "news outlets" specifically hide certain news from
voters
and from the U.S. Congress. The billionaire owners of these biased,
insider-trading, tax
evading operations pay stock market bribes to
U.S. politicians to run cover for them and profit off
of their
manipulations of Democracy. They can't stand transparency or
investigations into their
illicit stock market and media
manipulations. For example, Google bosses rail on about "Climate"
issues yet they own the stock in windmills, solar panels and lithium
batteries which they claim are
the only ways to fix the climate. This
is like the bakery owner buying the only sugar mill because
he claims
he wants to help the sugar mill workers.


So how do we get around their control
of the global Fake News networks?


OK Cupid, Match.com, Google, YouTube,
Facebook, Netflix and similarly biased facades operate as
a network of sites which can be used by
political bosses in a variety of ways: as ‘stage setting’ for
events,
focusing attention on issues such as immigration and climate change
which their owners
own stock in the decisions about, providing the
appearance of neutrality for partisan issues, or to
gather data from
users that can then be used for political targeting via Google and
Facebook ads.

We built a copy network of the one used
by the DNC. 


We did it because we were not being
allowed our Constitutionally guaranteed Freedom of Speech
to expose
political corruption.


You can tap into our RSS feeds, or the feeds of the opposition party
networks, and you will see
that only a couple humans write the stories
and then over 300,000 variations of those stories are
up-written by AI
and distributed.


A public transparency site needs news
and you can get a vast number of free base stories from
data releases
from federal programs like the Department of Education and Department
of Health
and Human Services, Congressional Research Service, the
Federal Election Commission, The FBI,
The DOJ, HHS and the Census
Bureau. Gas API, Reuters and all the "Think Tanks like Tax
Foundation,
ICIJ, Hoover Institute, etc.  For every 10 news stories from
agencies, you drop in one
Congressional investigation report or
ProPublica expose that reveals covered up information that
the Silicon
Valley Billionaires and Goldman Sachs wants hidden.


Interspersed between stories about real
estate prices and the best place to purchase premium
gas based on zip
code, newsier pieces appear, sometimes to quote a state senator who is paid
covertly by Larry Page or Mark
Zuckerberg. This puts an impression in the mind of the public that
is
exploited by the Facebook lobbyists to push issues that will benefit
Elon Musk's and Mark
Zuckerberg's stock market valuations.

The DNC networks can be traced back to
liberal billionaires like Elon Musk, Larry Page, Eric
Schmidt, David
Drummond, etc. in Silicon Valley. Google and Facebook created a kind of
low-cost
automated story generation. Then the GOP copied the process. 


In tracking all of the news and
information, TOW tracked down the smaller of these players via the
Metric Media network. You can do this too, from your home, just like the
FBI might do. You can



see how Fake News functions.


Take a look at this. Know that the Metric
Media network is almost 1000 times smaller than the
Silicon/Hollywood
network which the Google-Facebook-Weinstein gang control. If you wonder
why the same phrases appear on all of the "Mainstream" news networks and
local news shows
within 4 hours of each other, this is how:


Journatic
rebranded as Locality Labs in 2013; Locality Labs is
behind many of the publications we
discovered that mimic the appearance
and output of traditional news organizations. These sites
do not bear
much information about their political use or funding, but some of them
have been
funded by political candidates and lobbying campaigns. Metric Media,
Locality Labs
(or LocalLabs),
Franklin Archer, the Record
Inc., and Local
Government Information Services
(LGIS) are the main
organizations involved in operating these networks
of publications, and Timpone is associated in
one way or another with
each of them. Michigan
Daily has detailed
the convoluted relationship
between these organizations.

Some of these mysterious, partisan local
news sites publish physical newspapers and many have
minimal social
media presence. At first, they do not  appear to be owned by the
same network or
organization, but a number of clues suggest that they
are intimately linked. Our analysis
demonstrates the links between the
networks by identifying shared markers, such as unique
analytics tokens,
server IP addresses, and even shared design templates and bylines on
articles.
Further, the Privacy
Policy and Terms
of Service for many of
these websites—but not all—suggest
they are part of Locality Labs,
LLC. 

Websites and networks can aid campaigns
to manipulate public opinion by exploiting faith in local
media. The
demise of local journalism in many areas creates an information vacuum,
and raises
the chance of success for these influence campaigns. The
strategy is further made possible by the
low cost of automating news
stories, repurposing press releases (including obituaries from
funeral
homes), and replicating design templates, as well as the relative ease
with which political
or single-issue campaigns can obscure their funding
and provenance. 

One
in five newspapers has closed in the past decade,
and many other outlets have significantly
cut staff and reporting.
This bleak landscape for local news creates space for this cottage
industry
of outlets that claim to produce journalism—typically during
election cycles—and create and
amplify material to support political
outcomes, sometimes even physically mailing advertising
materials that
masquerade as newspapers but are not labeled political advertising.
These
publications cover certain candidates and topics, including
limited government, tort reform, and
labour unions, with a conservative
bias. 

It is not clear how effective the sites
are, but their architecture and strategy is useful to
understand the way
they co-opt the language, design and structure of news organizations.
Automation has been touted as a way to create stories where there are
few reporting resources,
and it can be used to build credibility. It can
also make a news organization look far more prolific
than it is.
Potentially adding to the credibility of these sites is their Google
search ranking: in the
case of some of the websites set up in 2015-2016,
we observed that once sites had gained ample
authority, they appeared on
the first page of Google Search results just below the official
government and social media pages. 

https://hawthornestrategy.com/case_study/test-2/
https://metricmedia.org/
https://locallabs.com/
https://franklinarcher.com/
https://therecordinc.com/
https://lgis.co/
https://www.michigandaily.com/section/community-affairs/pseudo-local-news-sites-michigan-reveal-nationally-expanding-network
https://lansingsun.com/privacy
https://lansingsun.com/terms
https://www.usnewsdeserts.com/reports/expanding-news-desert/loss-of-local-news/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-01/journalism-layoffs-are-at-the-highest-level-since-last-recession


The Lansing
State Journal’s story highlights Metric Media’s intent
to launch hundreds of such
sites
to “fill the void in local communities.” And, while Metric Media
hasn’t been embroiled in
controversies like its sibling organizations,
the Journal’s story quotes Matt Grossmann, director of
Michigan State University’s Institute for Public Policy and Social
Research, who said, “many
[articles] on [Metric Media site The] Lansing Sun
appeared to be right-leaning.”

Using multiple network analysis tools, we
found at least 450 websites including the ones identified
by previous
reporting. There are dedicated networks with anywhere between five and
forty sites
per state in eleven states. Additionally, every state in the
US (and Washington DC) has a dedicated
“business daily” (e.g. Michigan Business Daily,
Utah Business Daily), and there are several
international
“business daily” websites (e.g. Toronto
Business Daily, Mexico Business Daily, Manila
Business Daily) as well.
These are augmented by
several single-subject sites (e.g. American
Security
News, Tobacco Newswire,
Farm Insurance News), and community sites that aggregate events,
news,
and business services information (e.g. Metro
East Today, Wilton Review, Palmerton Guide).

 

450 sites, 12 state networks, 5 corporate entities

The 450 websites span twenty-one
different networks operated by five distinct corporate entities.
Below,
we provide further detail about each of these organizations and how
they’re linked. 

Figure 1: Breakdown of sites across networks,
including the sites for multiple
corporate entities or parent
organizations (“Organizations”) such as LGIS,
Franklin Archer, Metro
Business Network, or Dan Proft’s PAC Liberty Principles.

The overall distribution of sites across
the networks is shown in Figure 1, with Franklin Archer’s
Local News
Network the single largest network with almost 130 sites. In the case of
Franklin
Archer, we conflated nine standalone sites that bear all the
heuristics of their local news sites,

https://www.lansingstatejournal.com/story/news/local/2019/10/21/lansing-sun-new-sites-michigan-local-news-outlets/3984689002/
https://lansingsun.com/about_us
https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/PastedGraphic-11.jpg


even though these sites were not
explicitly listed on the organization’s website. These include
Surprise Journal,
El Paso Review,
and Lansing Reporter.

With the Local News Network sites added
to the 51 sites in the Metro Business network,
the
overall number under the Franklin Archer banner stands at 179, a
close second to Metric Media,
which has 189 publications across ten
states. Metric Media’s North Carolina operation alone has
46 sites,
making it the third biggest individual network in our dataset. 

For clarity, we have also conflated 25
standalone sites—sixteen topical sites, and nine
international
sites—under “LocalLabs: International” and “LocalLabs: Topical” in Figure 1.
These
sites have a Locality Labs,
LLC privacy policy or shared
analytics identifier, but no other
associations. In some cases, the
privacy policy is not even linked on the homepage. The Mexico
Business Daily, for
example, doesn’t mention any affiliation in its “About Us” or “Contact”
pages,
and there is no privacy policy on its homepage. This
link suggests it is a
Locality Labs property.
CISTRAN
Finance follows the
exact same pattern. In other cases, like the Toronto
Business Daily or
the
Balkan News Wire, the
privacy policy is linked to from the homepage, but no other affiliations
are mentioned. 

In our analysis so far, websites on the
Metric Media state-centric networks only link to other sites
from the
same state, including stories from Franklin Archer’s Metro Business
network. There are,
however, few indicators that the sites are operated
by the same organization. On sites in both
networks, the privacy
policies and terms of service suggest they are operated by Locality
Labs,
LLC. Stories covering vastly different topics across the network
share bylines, as well as similar—
often identical—templates. 

These anecdotal pieces of evidence can
only be gleaned after identifying the scale of the
operation. To measure
the scale of the operation, we relied on website metadata and network
forensics: the sites shared IP addresses and various analytics
identifiers. Within the same network
—and even the same organization—that
is expected behavior. It is highly unusual for sites to
share IP
addresses and analytics identifiers if they are not connected, but
that’s exactly what we
found in these networks, as can be seen
below.  

 

Shared IP addresses

Each domain maps to an IP address, which
identifies the server where the site is hosted. Across
this greater
network of networks, including the domains for the organizations, we
found about
twenty-five unique IP addresses. Some of these networks,
including the biggest—Franklin Archer:
Local News Network—don’t share an
IP address or server with any other network as can be seen
in Figure 2.
Some only share IP addresses with other sites that belong to the same
parent
organization. For example, some state-level Metric Media
properties—the publications in New
Mexico, Arizona and Montana—share a
server.

But, Metric Media’s Maryland properties
(which includes North Baltimore
Journal, Harford
News,
Montgomery
News) also sit on the
same server as the LGIS sites, which is more unusual. Similarly, it
is
improbable for sites within Franklin Archer’s Business Network to share
an IP address with
LocalLabs’ international or topical sites, unless the
two organizations share resources. 

http://surprisejournal.com/
https://elpasoreview.com/
http://lansingreporter.com/
https://mexicobusinessdaily.com/
https://mexicobusinessdaily.com/privacy
https://cistranfinance.com/privacy
https://torontobusinessdaily.com/
https://balkanbusinesswire.com/
https://northbaltimorejournal.com/
http://harfordnews.com/
https://montgomerymdnews.com/


Some of the parent organization’s
websites live on the same server as some of the LocalLabs’
topical
properties, too. To wit: The Record (therecordinc.com), Franklin Archer
(franklinarcher.com)
and Dan Proft’s super PAC Liberty Principles
(libertyprinciples.com) are on the same server as
Tobacco
Newswire, FDA Reporter,
and FDA Health News.

Figure 2: Network graph of shared IP addresses;
each different edge colour represents a different IP

 

https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/server_i1.jpg


Shared Google Analytics IDs 

Even though there were over twenty Google
Analytics IDs, only five were used on more than one
network. Of these,
three identifiers were shared within Metric Media sites only, while
another
three were shared among Franklin Archer, LGIS, and the LocalLabs
sites (Figure 3). It is highly
unlikely for independent,
supposedly unrelated organizations like LGIS and Franklin Archer to
share analytics identifiers. 

Figure 3: Network graph of shared Google
Analytics IDs; each different edge colour represents a diff
Google
Analytics ID

At the time of writing, the Franklin
Archer organizational website (franklinarcher.com),
publications
belonging to LGIS, and topical websites like American
Security News, Power Newswire,
and Higher Education Tribune shared the same Google Analytics ID.
International sites like Gulf
News Journal and a handful
of business dailies also had that same identifier. 

 

A Single Shared NewRelic ID and Quantcast ID

https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/google_analytics1.jpg


Perhaps no other identifier illustrates
the convoluted nature of these networks as well as the
NewRelic ID (Figure 4) and the Quantcast ID (Figure
5). 

Most of Metric Media’s properties didn’t
have a corresponding NewRelic ID, nor did the Florida
network’s. ther
networks, though, shared the same identifier, including Metric Media’s
Maryland
sites. Also, for the first time, we see the publications within
the Record network, the first site of
which was established in 2004,
sharing an identifier with the greater network. 

Figure 4: Network graph of the single shared
NewRelic ID

Similarly, a single Quantcast identifier
was used across LGIS, Record, and Metric Media sites.
(Figure 5).
Much like the NewRelic ID, this too shows the connected nature of the
networks. 

https://newrelic.com/
https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/newrelic1.jpg


Figure 5: Networks connected by a single unique
Quantcast ID. The Franklin Archer publications don
be relying
on Quantcast identifiers at all, but Metric Media does, as do the Record
network and LGIS

When we discovered the high volume of
sites intricately linked across a convoluted network, we
set about
trying to identify the people behind these organizations, and their
backgrounds. In
reporting from the Lansing
State Journal, Michigan Daily,
and the Guardian, as well as our own
analysis, one name
appeared time and again: Brian Timpone.

The sites in our dataset go back to 2004
with the inception of the first publication—the Madison-St.
Clair Record—which is now
part of the Record network. In the next section, we’ll trace
through the
emergence of various publications, networks, and their
impact. 

 

The Record Network

The Record Network is a system of eleven
publications, the first of which—the Madison-St.
Clair
Record—went live in
2004. The network’s publications cover the legal system in eight states;
one of

https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/quantcast1.jpg


the outlets, Legal Newsline, is not bound to a single state.

Even before Journatic was set up in 2006,
Timpone was the founding publisher of sites in the
Record network, which
have come
under scrutiny for being run
by advocacy groups
disguised as
media organizations. Timpone is currently listed as
founding publisher of the Madison-St.
Clair
Record and the Louisiana Record
identifies him as the publisher. According to the “About Us” page
on a
subset of Record network sites (including Legal
Newsline, Madison-St. Clair Record
and Florida
Record), they are owned by the US
Chamber Institute for Legal Reform,
an affiliate of the US
Chamber of Commerce—an organization, according to
OpenSecrets, that since 2008 has been one
of the biggest
“dark money” spenders in US elections. Fifteen years later, these sites
are still very
much active. 

 

LocalLabs/Locality Labs

LocalLabs, another Timpone company, was a
rebranding of Journatic in the aftermath of a 2012
scandal over plagiarism,
falsified quotes, and fake
bylines.

For the last twenty months or so, the
website for LocalLabs has simply said “We’re improving our
site. Stay
tuned for a new and improved LocalLabs.com.” Previously, the website detailed the
services the organization provided,
declaring that “LocalLabs offers community news production,
advertising
and advertorial content, print special sections and web and mobile
application
management.” 

We found over forty websites with the
disclaimer “a product of LocalLabs” or a privacy
policy/terms of service
page suggesting the sites are operated by Locality Labs, LLC. 

Fifteen of these sites, all registered
in 2018, belong to a single
network in a single state: Florida. At
the time of writing, we had not
found a Metric Media operation in Florida. 

The remaining publications are
single-topic sites or international business sites. Examples of these
sites include Manila Business
Daily, Toronto
Business Daily, and Mexico Business Daily.
The single-
topic sites are more US-centric, such as American
Security News, American
Pharmacy News, and
Higher
Education Tribune. While
these don’t say they are a product of LocalLabs, their privacy
policies
are attributed to Locality Labs. 

Bylines on these sites are shared across
other sites in other networks as well.

 

Newsinator and LGIS

In 2015, Timpone incorporated another organization: Newsinator, a firm that, among other things,
had a “history of doing paid political work and offers marketing
services to companies under the
name Interactive Content Services,”
according to the Chicago
Tribune. 

In 2015-16, according to the Illinois
State Board of Election Expenditure data,
Newsinator was paid
over $300,000 for “Advertising – newspaper” by Liberty Principles,
a conservative super PAC, run
by Dan Proft, described as “one of the state’s most visible and
controversial political figures.”

https://www.niemanlab.org/2010/10/using-the-power-of-publishing-to-influence-the-u-s-chamber-of-commerces-entry-into-the-news-biz/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A38184-2004Dec5.html
https://www.instituteforlegalreform.com/
https://www.opensecrets.org/dark-money/top-election-spenders?cycle=2010#spenders
https://hawthornestrategy.com/case_study/test-2/
https://archives.cjr.org/behind_the_news/plagiarism_and_a_resignation_a.php
https://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/468/switcheroo?act=2
https://web.archive.org/web/20170120130616/http://www.locallabs.com/
https://www.whoxy.com/windermeretoday.com
https://www.ilsos.gov/corporatellc/CorporateLlcController
https://www.chicagotribune.com/news/ct-met-illinois-conservative-news-20180327-story.html
https://www.elections.il.gov/CampaignDisclosure/ExpenditureSearchByCommittees.aspx?txtCmteName=zvTAZwP2tyeJ%2bg6onAkxgUFbu1JtjIVtl9xPEg6V80cQAtAdF5kBKg%3d%3d&ddlCmteNameSearchType=5gI26j4kJ%2fficFFMvqfDroDwh59F3jVb&radSupportingOpposing=iKUdlYhYUS0%3d&ddlCmteExpenditureType=t%2fnWOPOZshQgmaYYbgx1P7U1NDBTLX9F&ddlState=iKUdlYhYUS0%3d&ddlReceivedDateTime=iKUdlYhYUS0%3d&ddlReceivedDateTimeThru=iKUdlYhYUS0%3d
https://libertyprinciples.com/
https://www.chicagotribune.com/news/ct-met-illinois-conservative-news-20180327-story.html


According to the data, this $300,000
was split between twenty different candidates’ campaigns,
most of whom
were running for state office in Illinois in 2016. 

The line between Locality Labs and
Newsinator is blurry: Proft, in
his own words, works with
reporters at Locality Labs and “suggests stories and discusses what
reporters should cover.”
Newsinator, on the other hand, was responsible
for mailing publications
created by Proft’s
organization to
voters, in the form of weekly eight-page print editions. Additionally, a since-
dismissed
Federal Election Commission complaint says
Proft created Local Government
Information Services (LGIS)
in 2016, which “took over production and distribution of newspapers.”
State records confirm that Proft was the President of LGIS,
but the complaint also says that as of
January 2019, the corporation’s
status was “dissolved” involuntarily. At the time of writing, LGIS
has
33 Illinois-based sites, eleven of which have corresponding print
publications. 

The extent to which Locality Labs was
involved in the business of LGIS and Newsinator is
highlighted in an FEC lawsuit, filed for violating the Federal Election
Campaign Act of 1971 by “re-
publishing campaign materials in a format
designed to look like local community papers.” The
respondents included
the obvious suspects: the campaign (Khouri for Congress), the PAC
(Liberty
Principles), and LGIS (the company publishing the material). In
addition, it also included Locality
Labs. These entities were charged
with violating the Federal Election Campaign Act of 1971 by
“re-
publishing campaign materials in a format designed to look like
local community papers.” The
details of the lawsuit further stipulate
that LGIS “contracts with various entities, including Locality
Labs […],
to prepare content for publications” including providing “local and
state news in certain
geographical areas in Illinois.” LGIS, however,
has full editorial control. The lawsuit was dismissed
in July
2019. 

Newsinator, LLC also held the copyright
for each of the Record
network’s individual publication’s
apps on the iOS App Store.

 

Franklin Archer

Two networks—DirecTech (Local
News Network) and Metro Business Daily—and almost 180 sites
sail under the banner of
Franklin Archer,
a company established in 2018. Brian
Timpone’s brother,
Michael
Timpone, is CEO. On the Franklin Archer website, the company boasts that
it is “the
largest producer of local news in the United States” with
over 200 active websites, over three
million monthly page views, and 600
stories produced daily.

The 128 Local News Network sites we found
promise communities a way to “browse the latest
news, investigate
upcoming events, stay in the know” by creating and maintaining “the most
comprehensive and easily searchable database of all local businesses by
placing an emphasis on
consumer needs.” They are all “a product of
LocalLabs.” (note: some of the sites mentioned under
“Our
Publications” lead to dead
links; we also found nine websites that follow the exact same
pattern,
but are not explicitly mentioned on the Franklin Archer website.) 

The Metro
Business Network website
also doesn’t explicitly state its connection to either Franklin
Archer
or LocalLabs, but its sites are the same as those in Franklin Archer’s
“Metro Business Daily”
network: one “business daily” per state and one
for Washington DC. And, like the Metric Media
websites, their privacy policy
and terms of service indicate that they are Locality Labs
properties. 

https://chronicleillinois.com/news/cook-county-news/new-weekly-newspaper-mailers-part-of-gop-super-pac-strategy-in-west-cook-county/
https://chronicleillinois.com/news/cook-county-news/new-weekly-newspaper-mailers-part-of-gop-super-pac-strategy-in-west-cook-county/
https://www.fec.gov/files/legal/murs/7148/19044475209.pdf
https://lgis.co/
https://www.ilsos.gov/corporatellc/CorporateLlcController
https://www.fec.gov/files/legal/murs/7148/19044475209.pdf
https://apps.apple.com/us/developer/the-record-inc/id665945891
https://franklinarcher.com/
https://www.theguardian.com/us-news/2019/nov/19/locality-labs-fake-news-local-sites-newspapers
https://bixbyguide.com/about-us
https://franklinarcher.com/our_publications
https://metrobusinessnetwork.com/
https://vtbusinessdaily.com/privacy
https://vtbusinessdaily.com/terms


Today, the Franklin Archer organizational
website lives on the same server as Dan Proft’s super
PAC: Liberty
Principles. A Franklin Archer worker, who asked not to be named, said
the company’s
writers are paid by Newsinator. According to the Iowa corporate registry, Newsinator and Franklin
Archer are both
alternative business entity names for DirecTech, LLC.

Metric Media

The Metric Media Foundation was created
in 2019 by Bradley Cameron, whose link to Timpone (if
any) remains
unclear. However, his sites too sport Locality Labs’ privacy policy and
terms of service,
and share servers and analytics identifiers with some
of the other organizations.

Our analysis found Metric Media has 189
sites across ten states. According to their “About
Us”
page, the Metric Media
Foundation “funds more than 900 news sites that generate over 3 million
monthly page views” and its operation “also produces over 600 stories
daily, making it the largest
producer of local news content in the
nation.” The names of these news sites are not listed on
their
website. 

The numbers boasted by Metric Media are
identical to the numbers boasted by Franklin Archer:
the 3 million
monthly page views and 600 stories produced daily. But the relationship
between
Franklin Archer and Metric Media is not articulated on either
organization’s website. 

When we asked about the emergence,
structure and scale of these networks as well as their
business model,
Timpone said, “Locality Labs has used its proprietary technology to
transform
public records into news for major newspaper/media companies
around the US, as well as digital
start-ups like LGIS.” Previously,
Brian Timpone has said, “I’m a biased guy. I’m a Republican.”

 

 

Despite the different organization and
network names, it is evident these sites are connected.
Other than
simply sharing network metadata as described above, they also share
bylines
(including “Metric Media News Service” and “Local Labs News
Service” for templated stories),
servers, layouts, and templates. 

Typically, creating entities that focus
on communities, local news, and single issues important to
the general
public would be a worthwhile endeavour. But, the partisan material
present on the
more established networks along with the ideological
leanings of some of the key personnel give
us pause. The approach
adopted by Dan Proft’s LGIS network during the 2016 and 2018 election
cycles provide a model for these relatively newer networks. The Lansing State Journal
has
highlighted stories about voter fraud using data from the Heritage
Foundation on the Metric
Media Michigan sites. Similar stories have also
been published on the Arizona, Kentucky, North
Carolina, and Iowa sites.

Over the course of the 2020 campaign the
Tow Center will continue to monitor these networks
and others like it to
better understand how these types of activity affect the course of
campaigns,
how they work, what their effects are, and, crucially, what
the overall impact might mean for both
news consumers and audiences. We
intend to augment our initial analysis with further qualitative

https://sos.iowa.gov/search/business/search.aspx
https://www.metricmedia.org/about
https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A38184-2004Dec5_2.html
https://grandcanyontimes.com/stories/514045556-over-20-cases-of-arizona-voter-fraud-documented-by-heritage-foundation
https://bluegrasstimes.com/stories/514045562-over-40-cases-of-kentucky-voter-fraud-documented-by-heritage-foundation
https://oldnorthnews.com/stories/514045550-about-30-cases-of-north-carolina-voter-fraud-documented-by-heritage-foundation
https://hawkeyereporter.com/stories/514045560-about-20-cases-of-iowa-voter-fraud-documented-by-heritage-foundation


research
across all the networks we find as the campaign progresses. In due
course, we intend to
release our datasets for other journalists and
researchers to examine. 

If you are a local reporter and have
examples of similar networks operating in your area, please
get in touch
with us here. If you have written a piece about the
phenomenon in your local
community, then please send us links. The
phenomenon is often associated with right-leaning
causes and
personalities, but we believe the strategies could be adopted across the
political
spectrum.

 

How we established the scope of the network

The majority of this research was
conducted using a combination of tools and products available
online.
Below we provide a short introduction to these tools and outline our
process for
students/journalists wishing to conduct similar analyses. If
you’d like further help or guidance for
similar investigations, please
get in touch. 

To create a website, two basic steps need
to be followed: the domain or web address needs to be
registered, and a
web host set up to house the actual content of the website. When the
first step
is taken, a WHOIS
record is created, which
may include the details of the registrar (private WHOIS
entries, where
the details of the registrant are hidden or redacted, are becoming
increasingly
common, especially due to recent
regulation in Europe). 

And, when a website goes live, the
content is pulled from a web host or server, which has a
corresponding
IP address (analogous to a phone number for a person). The IP address
not only
tells us where the content for the website is hosted, but it
can also reveal what other websites
reside on the same IP address. 

The code that drives the website can
contain metadata, which reveals other identifying traits,
including
analytics identifiers. Tracking identifiers allow websites to get
aggregate user
information and analytics, including demographic details,
the amount of time spent on a specific
page on the site, and how users’
navigated the site. It is highly unlikely for unrelated websites to
share tracking identifiers, because these analytics services provide
business intelligence and
insights that can result in competitive
advantage. 

Therefore, by finding domains registered
by the same people, websites residing on the same
server (i.e. websites
pointing to the same IP address), and websites sharing the same
analytics
IDs, it is relatively straightforward to build out the
network. There are various free, freemium,
commercial, and open-source
tools available that help extract information at this level. 

To ensure thoroughness, manual analysis
is necessary coupled with original reporting from
outside sources and
research tools that allow us to explore corporate (including non-profit)
entities, look up campaign finance details, and see historical content
of websites. And, to ensure
no false positives (sites incorrectly
identified to be part of the network) slip in, manual
confirmation is
necessary. 

For our analysis, we used:

mailto:pb2616+local@columbia.edu
https://whois.icann.org/en/about-whois
https://umbrella.cisco.com/blog/2018/05/31/gdpr-and-whois/


RiskIQ to identify websites that shared tracking
identifiers (Google Analytics, Facebook Pixel,
Quantcast, or NewRelic)
SecurityTrails and Farsight DNSDB to determine which websites were housed on
the same
servers 
Whoxy to pull out WHOIS details
ProPublica’s
Non-Profit Explorer to find key people associated with the
organizations
Illinois Sunshine and Open
Secrets to look at
campaign finance disclosures 
Lexis Nexis to research the corporate entities and key
people 

Starting with one of the domains from the
original Lansing State
Journal story, we found
that many
of the stories were sourced from Michigan
Business Daily. A quick
look at the Michigan Business
Daily website immediately
informed us that similar business dailies existed in every state and
Washington D.C. 

We looked up one of these business
dailies (Rhode Island Business
Daily) on RiskIQ,
a self-
proclaimed “cyberthreat intelligence tool,” to find which other
websites shared the same
identifiers (Figure 6). One identifier type
proved to be key: the NewRelic ID. RiskIQ found 138 sites
shared the
same NewRelic identifier. The sites included Chicago
City Wire, Cook County Record,
Legal
Newsline,
Florida Record, and Blockshopper.

Figure 6: Search by Tracking ID on RiskIQ.

The link to Blockshopper—and the
subsequent WHOIS lookup—confirmed there was an overlap
between sites
registered by Brian Timpone and the sites identified by RiskIQ,
including Chicago
City Wire, Kane
County Reporter, and
SE Illinois News.



Manually exploring some of these
sites, it was evident that some of the underlying technologies
and
templates they were using were identical, and yet part of separate
networks. Anecdotally, one
more thing stood out: different stories
across states, topics, and networks had many of the same
bylines. 

Using these 138 sites as our base set, we
input each of the domains into SecurityTrails and
Farsight DNSDB to find
which other sites were on the same IP address. Farsight DNSDB and
Security Trails are both passive DNS tools, which amongst other things
can give users details
about website infrastructure, including what is
the IP address of the  server the website lives on
(Figure 7.1) and
who its mail provider is. Further, given an IP address, passive DNS
tools provide
users with all websites that share the same IP address
(Figure 7.2). Websites with the same IP

https://www.riskiq.com/
https://securitytrails.com/
https://www.dnsdb.info/
https://www.whoxy.com/
https://projects.propublica.org/nonprofits/
https://illinoissunshine.org/
http://www.opensecrets.org/
https://www.lexisnexis.com/
https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/PastedGraphic-1.jpg
https://www.whoxy.com/name/487865
https://chicagocitywire.com/
https://kanecountyreporter.com/
https://seillinoisnews.com/


address are not necessarily
related though. Websites hosted by companies like Squarespace and
Wix
(and many others) are likely to share IP addresses (lookups on two
websites—one hosted by
Squarespace and one by Wix—showed more than five
million domains for each of the two IP
addresses). Similarly, “parked”
domains—domains that have been registered but not linked to any
web-hosting—are likely to share IP addresses, as the web registrar will
simply assign an IP
address to said domain. 

Figure 7.1: Extracting the IP address from a
domain in SecurityTrails Figure

https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/PastedGraphic-14.jpg


Figure 7.2: IP address lookup on on Farsight
DNSDB using
DNSDB Scout

We used both tools, plugging in the IP
addresses of the domains we had identified, to get all other
websites
that were hosted on the same server. It might seem redundant to use
multiple services
to do exactly the same thing. However, the algorithms
and technologies that back each of these
services are different, and the
extent of their archival/historical data vary as well. Consolidating
data across services increases the odds of getting a more complete
dataset. (Note: you can use

https://cdn.cjr.org/wp-content/uploads/2019/12/PastedGraphic-13.jpg


both tools to get both, the IP address of a
website and the list of websites pointing to the same IP
address; there
are also quicker ways of doing this, but this is the easiest)

Once we extracted still more domains from
passive DNS lookups, we cross-checked these
domains on RiskIQ, and the
cycle continued. Combining the outputs from these sources, we were
able
to map out the network. 

We are grateful for the guidance and
advice from Farsight Security and REN-ISAC (The Research and
Education
Networking Information Sharing and Analysis Center).


We can put 500,000 bot generated comments on any website on Earth.
We can rig America's Got
Talent and American Idol Votes. We can make a
100% fake national election happen. We are
"GOOGLE"!

Text-generation software is already good enough to fool most people most
of the time. It’s writing
news stories, particularly in sports and finance. It’s talking with customers on merchant
websites.
It’s writing convincing op-eds on topics in the news
(though there are limitations). And it’s being
used to bulk
up “pink-slime journalism”—websites meant to appear like legitimate local
news
outlets but that publish propaganda instead.

There’s a record of algorithmic content pretending to be from
individuals, as well. In 2017, the
Federal Communications Commission had
an online public-commenting period for its plans to
repeal net neutrality.
A staggering 22 million comments were received. Many of them—maybe
half—were fake, using stolen identities. These comments were also
crude; 1.3 million
were generated from the same template, with some words
altered to make them appear unique.
They didn’t stand up to even cursory
scrutiny.

These efforts will only get more sophisticated. In a recent experiment,
the Harvard senior Max
Weiss used a text-generation program to create 1,000 comments in response to a
government call
on a Medicaid issue. These comments were all unique, and
sounded like real people advocating
for a specific policy position. They
fooled the Medicaid.gov administrators, who accepted them as
genuine
concerns from actual human beings. This being research, Weiss subsequently
identified
the comments and asked for them to be removed, so that no
actual policy debate would be
unfairly biased. The next group to try this
won’t be so honorable.

Chatbots have been skewing social-media discussions for years. About
a fifth
of all tweets about
the 2016 presidential election were
published by bots, according to one estimate, as were about
a third of all tweets about that year’s Brexit
vote. An Oxford Internet Institute report from last year
found evidence of bots
being used to spread propaganda in 50 countries. These tended to be
simple
programs mindlessly repeating slogans: a quarter million pro-Saudi “We all
have trust in
Mohammed bin Salman” tweets following the 2018 murder of Jamal
Khashoggi, for example.
Detecting many bots with a few followers each is
harder than detecting a few bots with lots of
followers. And measuring the
effectiveness of these bots is difficult. The best analyses indicate
that they did not affect
the 2016 U.S. presidential election. More likely, they distort people’s
sense
of public sentiment and their faith in reasoned political debate. We
are all in the middle of a novel
social experiment.

Over the years, algorithmic bots have evolved to have personas. They have fake names, fake bios,
and
fake photos—sometimes generated by AI. Instead of endlessly spewing
propaganda, they
post only occasionally. Researchers can detect that these
are bots and not people based on their

https://www.digitaltrends.com/cool-tech/ap-uses-ai-for-sports-writing/
https://www.theguardian.com/technology/2015/jun/28/computer-writing-journalism-artificial-intelligence
https://www.forbes.com/sites/cognitiveworld/2018/09/16/did-ai-write-this-article/
https://www.newyorker.com/magazine/2019/10/14/can-a-machine-learn-to-write-for-the-new-yorker
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/06/story-by-a-human/485984/
https://www.cjr.org/tow_center_reports/hundreds-of-pink-slime-local-news-outlets-are-distributing-algorithmic-stories-conservative-talking-points.php
https://www.theverge.com/2017/8/31/16228220/net-neutrality-comments-22-million-reply-recordlity-comments-are-fake
https://www.startuppolicylab.org/truth-in-public-comments
http://web.archive.org/web/20190821183134/https:/ag.ny.gov/fakecomments
https://hackernoon.com/more-than-a-million-pro-repeal-net-neutrality-comments-were-likely-faked-e9f0e3ed36a6
https://techscience.org/a/2019121801/
https://firstmonday.org/article/view/7090/5653
https://www.theguardian.com/politics/2017/feb/26/robert-mercer-breitbart-war-on-media-steve-bannon-donald-trump-nigel-farage
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/09/CyberTroop-Report19.pdf
https://www.bbc.com/news/blogs-trending-45901584
https://global.oup.com/academic/product/network-propaganda-9780190923631?cc=us&lang=en&
https://www.atlanticcouncil.org/wp-content/uploads/2019/08/Operation-Secondary-Infektion_English.pdf
https://arstechnica.com/tech-policy/2019/12/facebook-removes-accounts-with-ai-generated-profile-photos/


patterns of posting, but the bot
technology is getting better all the time, outpacing tracking
attempts.
Future groups won’t be so easily identified. They’ll embed themselves in
human social
groups better. Their propaganda will be subtle, and
interwoven in tweets about topics relevant to
those social groups.

We use this architecture to get hard political corruption and bribery
data to Congress and the
voters. We didn't use the bots that Eric
Schmidt's and Media Matter's black ops groups use. Those
are known as
'dirty bots" and Congress should make them illegal. The others use this
architecture
to manipulate national elections in order to try to control
government treasuries for campaign
finance billionaires!



